POKUD MÁTE zálibu v nebezpečných tratích, kterým se většina řidičů zdaleka vyhýbá, budete muset zajistit, aby byl točivý moment dodáván efektivně na všechna čtyři kola. Jediným způsobem, jak to zajistit, je uzávěrka diferenciálů předního nebo zadního.
Při jízdě v terénu bude diferenciál vždy přenášet sílu na kolo s nejmenším odporem; takže pokud pohon 4x4 ztratí trakci (ve vzduchu, blátě atd.), bude se kolo s nejmenší trakcí neefektivně točit.
Uzamčení diferenciálu tomu brání odesláním stejné síly na obě kola nápravy bez ohledu na terén nebo trakci, takže s předními a zadními uzávěrkami diferenciálu (ovládanými nebo automatickými) budete moci projíždět většinu překážek s malým nebo žádným protočením kol .
"Uzávěrky jsou velkou investicí, ale dramaticky zlepšují schopnosti vozidla tím, že majiteli umožňují podle potřeby uzamknout nebo odemknout diferenciály a zachytit 100 procent dostupného točivého momentu a rovnoměrně jej rozdělit na obě kola nápravy. To umožňuje řidiči udržovat dynamiku v terénu a bezpečně se pohybovat v drsném terénu bez ztráty trakce.
BĚŽNÁ mylná představa mnoha odborníků na 4WD je, že přepnutím vozidla do režimu „4WD“ bude po celou dobu přenášen výkon na všechna čtyři kola. V určitých scénářích však bude standardní vozidlo s otevřenými diferenciály dodávat pohon pouze na jedno kolo, které se roztočí na dané nápravě, když bude vozidlo v bahně nebo ve vzduchu.
"Uzávěrka vám umožní mít plný výkon na obě kola, i když je jen jedno ze zemi,"
S uzávěrkou diferenciálu můžete diferenciál uzamknout a zabránit tak protočení levého a pravého kola nápravy nezávisle na sobě, což nutí obě kola točit stejnou rychlostí bez ohledu na to, které kolo má trakci a které ne.
Instalace sady uzávěrek diferenciálu a schopnost zamknout a odemknout diferenciály v případě potřeby exponenciálně zvyšuje terénní schopnosti vozidla, přičemž 100 procent dostupného točivého momentu může být rovnoměrně rozloženo na obě kola nápravy.
uzávěrka diferenciálu poskytuje okamžitou trakci: „Terénní schopnost téměř jakéhokoli vozidla s pohonem 4x4 se zdvojnásobí. Uzávěrka může být věc, které vás dostane do uplně jiné dimenze offroadingu a umožní procházet terénem, o kterém jste si nikdy nemysleli, že to dokážete.
Přední nebo zadní?
VOLBA pro přední nebo zadní skříňku v konečném důsledku závisí na typu vozidla a již nainstalovaném vybavení. Například některá vozidla mají z výroby samosvorný diferenciál (LSD), a proto může být moudré rozhodnout se pro uzávěrku vpředu a zadní část ponechat beze změny. U vozidel s otevřenými diferenciály je zdaleka nejoblíbenější volbou zadní uzávěrka, která je vhodnější pro nejrůznější terénní situace.
"Pokud má vozidlo pouze otevřené diferenciály, obvykle doporučujeme zadní část, která bude efektivnější při jízdě v terénu. "Pokud má vozidlo tovární LSD vzadu, je mnohem lepším řešením nainstalovat uzávěrku vpředu a ponechat LSD vzadu."
Pravděpodobně nejlepší službu Vám udělají zadní uzávěrky, protože zadní odpružení se bude více ohýbat a bude v kontaktu se zemí, což udrží tu nejdůležitější hybnou sílu. Přední uzávěrky však také nejsou bez svých výhod.„Přední suzávěrka je ideální pro lezení do kopců nebo pro výjezd posledním metrů bažiny nebo přes skalní převis. Přední uzávěrky však mohou také omezit vaši schopnost řízení, když je váha nad přední nápravou (tj. Rovný povrch a sjezd), takže při jejich používání musíte být opatrní. “
Třetí - a nejeefektivnější -možností je instalace uzávěrek na přední i zadní diferenciál.
DRUHY UZÁVĚREK:
Plně automatická uzávěrka:
"S automatickou uzávěrkou jsou diferenciály vždy uzamčeny, dokud není vyvinuta dostatečná síla v zatáčkách k uvolnění blokovacího mechanismu z diferenciálu. "Konstrukce mnoha automatických uzávěrek se může stát viníkem zajímavého chování na silnici, protože se samy zamykají a odemykají-typickým jevem /Pozor ne Vadou!/ je, že může na sfaltu sem tam vydávát nepříjemný zvuk nebo prasknutí-není to ale vada,je to prostě vlastnost.
Velkou výhodou je ale cena.
Klady a zápory: Automatické skříňky
PROS
• Řidič nemusí zamykat / odemykat uzávěrku
• Levnější alternativa
• Čistě mechanický (bez vzduchových potrubí nebo vodičů)
Nevýhody
• Řidič nemá žádnou kontrolu nad ovládáním uzávěrky
• hlučnější než vzduchové nebo elektrické
• může ovlivnit vlastnosti pohonu vozidla
• Může zvýšit opotřebení součástí pohonných ústrojí a pneumatik
Vzduchové uzávěrky:
Při použití stlačeného vzduchu, když je aktivována uzávěrka, vnitřní volicí kroužek zapadne do pojistného kroužku. Jakmile je uzávěrka zapojena, vytváří pevné spojení mezi nosičem a bočními převody. Diferenciál je nyní uzamčen a bude poskytovat pohon 50/50 na obě kola přes nápravu.
Klady a zápory: Vzduchové uzávěrky
PROS
• Snižuje opotřebení součástí vozidla
• Tichší provoz
• Okamžitá trakce
• Lze zapínat a vypínat
• Může samostatně blokovat jednu nebo obě nápravy /při instalaci přední i zadní uzávěrky/
NEVÝHODY
• Dražší
• údržba (vzduchové vedení / elektroinstalace) - sem tam je potřeba komponenty zkontrolovat
Elektrické Uzávěrky:
Elektrické uzávěrky je ovládáná uzávěrka řidičem stejně jako vzduchová, ale liší se od vzduchem aktivovaných uzávěr, protože místo vzduchu používá elektrický magnet; který otáčí rampovou desku, aby zaskočil zajišťovací kolíky, a zajišťovací desku, která blokuje boční převod do skříně. Po uvolnění se magnet uvolní a blokovací deska se vrátí do odemčené polohy pomocí vratné pružiny.
Elektrické uzávěrky jsou z hlediska instalace poměrně jednoduché. Je tu také výhoda, že v autě nemáte žádné vzduchové potrubí,nemusíte instalovat a kupovat kompresor.